Watertoren | Leiden

‘Waterview, What a view’

In 2008 schrijft de gemeente Leiden een prijsvraag uit voor de herontwikkeling van de monumentale watertoren aan de Hoge Rijndijk en Oude Rijn om vervolgens een bieding uit te schrijven. De toenmalige samenwerking Architectenaanhetij (Hans Schepman en Alain-Celest de Buck) winnen de 2e prijs met de aanbeveling het plan verder uit te werken. In opdracht van Ymere Ontwikkeling is het plan verder uitgewerkt voor de bieding.

De sterke wens is dat de toren een publieke functie krijgt. Wij geven de toren verschillende horecabestemmingen die een maatschappelijk verantwoorde werkwijze kennen; sociaal en duurzaam, met bedrijvens als De Bakkerswinkel, Colour Kitchen en Marqt.
Het herontworpen terrein functioneert als markt waarbij boeren uit de omgeving kunnen aanmeren langs de kade. Op elk moment van de dag is de toren voor publiek toegankelijk. De functies zijn uitwisselbaar maar kunnen ook los van elkaar opereren. Een trap vormt de tribune voor kleinschalige festivals op het water. De plint kan in de toekomst worden uitgebreid zonder aantasting van de toren, door uitbreiding in het talud. Het restaurant bevindt zich in de waterbak. Ter plaatse van nieuwe openingen in de buitengevel worden nisjes tussen waterbak en buitengevel gemaakt voor tafeltjes met uitzicht over stad en landschap.

 
Ruimtelijk concept 'Waterview, What a view'

Ruimtelijk concept 'Waterview, What a view'

Parkeren en Stadstuin

Parkeren en Stadstuin

Markt en biologische markt langs de kade

Markt en biologische markt langs de kade

Evenementen en buurtfeesten

Evenementen en buurtfeesten

Concept

Door het herorganiseren van de openbare ruimte rondom de watertoren en het toevoegen van de juiste functies, krijgt de watertoren een centrale plek in zijn omgeving. De toren dient in volledigheid gebruikt te worden door functies die zowel overdag als 's avonds bijdragen aan de kwaliteit en potentie van de locatie en het gebouw.

Zo zal de watertoren de nieuwe publiekstrekker en het (sociale) middelpunt voor de wijken eromheen worden.

Retail en Horeca

Dit wordt gerealiseerd door het betrekken van (succesvolle) biologische en duurzame horeca- en winkelformules (Bijvoorbeeld de Bakkerswinkel en Marqt).
Deze formules versterken elkaar en de omgeving.

Markt

Ook de omliggende boeren bedrijven en culturele instellingen worden betrokken bij de ontwikkeling. Langs de kade komen pontons te liggen waar locale ambachten en boeren hun (biologische) producten aanbieden.

Cultuur

Gedurende de zomer en ontvangstweken van de universiteit worden langs de kade podia voor optredens of presentaties aangemeerd. De trappen van de stadstuin functioneren dan als tribune.

Parkeren en Stadstuin

Naast de economische toevoegingen zal de locatie op normale dagen als stadstuin, terras en parkeerterrein functioneren.